7 Ocak 2014 Salı

"Kelam beden oldu ve aramızda yaşadı" (Yuhanna 1/14)

İslam diniyle özdeşleşmiş Sufizmi anlatan bir kitaptan bahsetmek için İncil'den bir başlık kullanmam çok mu iddialı oldu? Bence hayır! Çünkü Elif Şafak'tan Aşk'ı okurken kitabın her sözü söz olmaktan çıktı vücut buldu, beni dürterek kalbimin uyanmasını sağladı...

Bu kitapla yolculuğum bir yerde 14. Kuralı duymamla başladı aslında... 14. Kural der ki; " Bırak hayat sana rağmen değil seninle beraber aksın. Düzenim bozulur, hayatımın altı üstüne gelir diye endişe etme! Nereden biliyorsun hayatının altının üstünden daha iyi olmayacağını?" ... Öyle bir zamanda duydum ki ben bu kuralı tamda hayatımda hiçbir şeyin istediğim gibi gitmediğini düşündüğüm, depresyonla boğuştuğum anda. Sonra merak ettim 14. kuralsa bu diğerleri nedir acaba ? Kişisel gelişimle ilgili kurallar bütünüyse harika ihtiyacım olan rehber dedim... Bir ne göreyim meğerse burun kıvırdığım okumayı sırf popüler olduğu için reddettiğim, kapağına göre içini değerlendirdiğim bir kitaba aitmiş bu kurallar... Elif Şafak/Aşk !!! 
Sıradan bir okur olmama rağmen ne yazık ki saçma bir okuyucu kibrim var benim... En çok satanlar listesine elimi sürmem okumam o kitap çok satıyorsa popüler kültür ürünüdür çerezdir geçicidir... Ne büyük hata!!! Balzac, Jane Austen, Dostoyevski, Shakespeare seve seve okunurken onları okumak bir ayrıcalıkken onlarında popüler olduğunu nasıl es geçerde bu önyargılara sahip olurum??? Elif Şafak ve Aşk hakkındaki önyargılarımı yıkıp bir an önce bu kuralların anlatıldığı deryaya dalmak istedim sonunda... 
Edebi olarak değerlendirmek asla haddim değil dedim ya sıradan bir okurum ben sadece... Benim fikrime göre diye başlayabilirşm ama yine de söze... Mükemmel kurgu, o kadar farklı zaman dilimlerinde o kadar ortak payda yakalamak şahane bir akıl ve çok akıcı bir dil ... Ama anlamadığım birşey var bu kitap nasıl en çok satatnlar listesine girdi? Ciddi anlamda okuma kültürü olmayan vakit geçirmek için çerez gibi kitap okumuş insanlar için anlaması, algılanması, etkilenmesi zor bir kitap bu... Sanırım burada yayınevinin muhteşem pazarlama ve reklam algısı giriyor devreye adı "Aşk" olan bir kitabı şeker pembesi yap insanlarda sıradan bir aşk romanı zannedip alsın :) Sanırım bir kitabı kapağına göre değerlendirme hatasına düşen bir tek ben değilim yayınevinin reklam ve pazarlama bölümü adına "dahiyane" bir çalışma diyebiliriz tabi :) Ama eminim "Aşk" bazı evlerde yarım bırakılmış, rafı dolduran bir renk olarak vitrin görevi görüyordur. Yine haddimi aştım ukala ukala ukala konuştum olan oldu söz ağızdan çıktı bir kere :)
Edebi değeri, popülaritesi bir yana benim hayatımda çok farklı kapıları açtı bu kitap hem de mükemmel zamanlamasıyla... Bende yarattığı manevi dürtü, uyanış, kalp çarpıntısının ayrıntıları bir başka yazıya kalsın biraz daha araştırma yapmam gerek :) 
Elif Şafak ve Aşk 2014'te yaşayan 27 yaşında, hayata ve mutluluğa dair sorgulamaları olan Ateist diye tabir edilip bazı yerlerde taşlanabilecek birine Şems ve Mevlana'nın aslında Sufizm'in ona ne anlam ifade ettiğini merak ettirdi ... Ve iç huzuru yakalamak için yeni kapılar araladı.
Kendini sorgulamaya hazır bu uğurda derin bir yolculuğa çıkmak isteyenlere yeni yeni kapılar aralayacagi için kesin önerimdir bu kitap! Tabi benim gibi önyargılarla okumayı bu kadar ertelediyseniz :)
Not: Bu kitapla bu kadar çabuk buluşmamı sağlayan Gamze Ceylan Mumcu'ya sonsuz teşekkürler... Diğer kitapları için talanıma hazırlıklı olması dileğimle :)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder