24 Şubat 2018 Cumartesi

Otomatik Portakal / Anthony Burgess


"Tanrı ne ister? Tanrı iyilik mi ister yoksa iyi olma seçeneği mi? Kötülüğü seçen bir insan,kendisine iyilik dayatılmış bir insandan bazı açılardan daha üstün olabilir mi?"
İşte karşınızda o büyük "özgür irade" sorunu... Şeytanın,babasına kızmasına aralarının açılmasına sebep olan,insanlara değerini asla bilmesede verilen o büyük hediye!
 Anthony Burgess sizi rahatsız ede ede işliyor bu konuyu Otomatik Portakal'da. Doğasına işlemiş bir şiddet var Alex'te,şiddetten haz duyma. Ama okurken dedim ki bir de müzik aşkı var iyi müzik aşkı... Alex'in iyiye evrilmesinin umudu olacağını düşündüğüm bu özelliğin onun işkencesi olacağını aklıma bile getirmeden çevirdim sayfaları. Ve en çokta Alex,Beethoven'a 9. Senfoniye kavuştuğunda mutluluk hissetmem rahatsız etti beni. Alex için sevinemezdim sonuçta!!! Zira bu 9. Senfonide gerçekten ilahi birşeyler var sanırım. Geçmişte hem Sovyet Rusya hem Hitler şimdi de Avrupa Birliği tarafından kullanılmasını sağlayan ilahi birşey...
Kitap bittikten sonra kendimi Stanley Kubrick'in kübik zekasına bıraktım tabiki... Ki bence kübizm ve Otomatik Portakal filmi başlı başına harika bir tez konusu! Kubrikc'in gözlerinden kitabın içine girmek gerçekten şahane bir deneyimdi. Ama serde iyimserlik var kitabın finalini tercih ettim umuda tutanarak...
Cezalandırma sistemlerini çokça tartıştığımız bu günlerde çok iyi bir sorgulama kitabı Otomatik Portakal... Özgür iradeyi yaşamdan,iyiden yana kullanacağımız günlerin ümidi ile...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder